LavFODMAP restaurantguid i Reykjavik

Bildet lånt fra Hamborgarafabrikan

Å finne restauranter som serverer rene lavFODMAP måltider når man er på reise er svært vanskelig, og Reykjavik var intet unntak. Etter et par runder med prøving og feiling fant vi til slutt ut hvilke steder som serverte alternativer også for meg og min kravstore mage.

Her er noen av mine favoritt-spisesteder i Reykjavik:

Hamborgarafabrikan
Hamborgarafabrikan er en stor hamburgerrestaurant, men koslige lokaler flere steder i byen. Dessverre har de ikke glutenfritt brød – men de var super service-minded og forståelsesfulle. Jeg ente med å bestille deres berømte lamburger – rett og slett en hamburger laget av islandske lam. Jeg bestilte burgeren uten løk, sopp og brød, og fikk den servert på et fat med salat, tomat, ost og pommes frittes. Burgeren var utrolig god og saftig og jeg vagget god og mett derfra. NB. Lamburgeren var faktsik så godt at jeg angrer på at vi ikke dro tilbake dit...

Bilde lånt fra Kex Hostel

Kex
Kex er både et veldig fint hostel og en veldig fin restaurant. Dette var et av de første stedene i Reykjavik hvor jeg endelig følte at jeg fikk et fullstendig magevennlig måltid – jeg var så mett og glad da jeg dro derfra første gangen, at vi dro tilbake et par dager etter. Første gangen bestilte jeg stekt uer med sitron, potetmos, capers og mandler. Dette er en av de aller beste fiskerettene jeg har spist noen gang, det var både syrlig og friskt samtidig som man ble deilig god og mett.

Andre gangen vi kom til Kex var for lunsj. Jeg klarte ikke dy meg og bestilte Pulled pork sandwich med pepperrotmajones, selv om de ikke hadde glutenfritt brød. Porsjonene her er store, så det er ikke noe problem å bare spise all det deilige kjøttet på toppen og la brødskiven i bunn ligge igjen. I tillegg bestilte jeg friterte risballer med pancetta og chilli majones. Dette høres kanskje kjedelig ut, men var utrolig godt!

Fjordubudin
Denne herlige lille hummer-restauranten ligger en times kjøring uten for Reykjavik, men det er verdt å leie en bil bare for å dra hit. Dessverre var ikke maten på Fjordubudin helt magevennlig, men nesten. Dette ble derfor min store utskeielse på ferien, og jeg fikk svi litt for det dagen etter.

Vi bestilte hummersuppe til forrett, men til tross for at den var noe av det beste jeg har smakt er den dessverre ikke verdt å ta sjansen på for noen med sensitiv mage. Den var kremet og krydret, hadde en fantastisk smak, men lagde også en del trøbbel for min mage. Hovedretten derimot, 400 gram hummer per person, var helt utrolig. Hummeren smeltet på tungen og var saftig og deilig. Når de tilbereder hummeren kokes den i smør og hvitløk, men de har fortsatt skallet på. Lite av hvitløken kommer derfor med i selve maten, men her må du selv vurdere dine grenser for hva du tåler.

Som tilbehør fikk vi rå grønnsaker (salat, agurk og tomat), kokte småpoteter og brød (ikke glutenfritt).  Til dessert fikk vi en deilig marengskake med Snickers topping (peanøtter, sjokolade og karamell).

Bilder av interiøret på Sushi Samba - lånt av SushiSamaba.is

Sushi på Island er ikke som vanlig sushi…
I Norge er vi vant til standard sushi – som både er magevennlig og lett å få tak i større byer. På Island har de tatt sushien et skritt videre og blandet den med andre typer kjøkken – en sushi fuzion.

Sushi samba - Dette var en helt ny måte å spise sushi på – faktisk blir det ikke riktig å kalle det sushi, men en fuzion mellom asiatisk og brasiliansk mat. Stedet var utrolig kult innredet, stemningen var på topp (lørdag kveld) og maten var helt fantastisk. Bestiller du små retter bør man beregne tre på hver, men del gjerne med andre så får du smakt på mer.

Jeg bestilte Surf ́n turf (4 makibiter med avokado, hummer, biff carpaccio, teriyaki, sterk majones og chili), Rack of lamb (2 små spyd med lam i koriander, fennikel og squash pure) samt scampispyd (4 veldig store grillede scampier med koriander).  Til dessert bestilte vi Caramel fudge kake, men denne inneholdt både laktose og sannsynligvis noe mel. Vi var tre som delte på en, så selv om det ikke akkurat var magevennlig var det verdt å smake en liten bit.
Skal du drikke noe her anbefaler jeg Pinapple mojito – både med og uten alkohol.

Origami sushi - Da vi kjørte rundt i bil dro vi innom et stort kjøpesenter utenfor Reykjavik og kjøpte med sushibrett fra Origami sushi inne i matbutikken HAGKAUP. Dette er ikke det samme som de kjedelige sushibrettene du får kjøpt på matbutikkene i Norge, men derimot har de egne sushikokker i fiskedisken som lager det ferskt. Origami sushi tilbyr et bredt spekter av sushivarianter – alt fra vanlig til noen litt mer uvanlig varianter som for eksempel makiruller med scampi, chilli, ananas, pære og krabbesalat. NB. Pass på mango og eple – som er to høyFODMAP ingredienser som de ofte bruker i sushien her.

Bildet lånt av Floran.is

Cafe Floran
Denne lille perlen sies å være en av Reykjaviks ”best kept secrets”. Midt i den botaniske hage ligger Cafe Floran inne i et drivhus. Med grønne blomster, fisker i dammen og en veldig deilig temperatur satte vi oss ned i denne oasen for en kopp kaffe.

Til min stor glede kunne jeg velge mellom både soyamelk og laktosefrimelk til kaffen og de hadde en saftig og god brownieskake som var både laktose- og glutenfri. For øvrig server de mange retter basert på økologiske råvarer. De har både salater, smørbrød og tartar på menyen, som jeg vil tro kan passe en sensitiv mage godt. De var i hvert fall ekstremt hyggelig og forståelsesfulle og jeg tror de enkelt vil tilpasse matrettene etter dine ønsker der. Menyen endres etter sesongen - ta en titt på nettsidene deres for å bli inspirert av de utrolig flotte rettene.

Bildet lånt av Glo.is

Gló
Denne restauranten er laget av Sólveig Eiríksdótti, sammen damen som står bak helsekostmerket Lifraent som jeg omtalte i bloggposten om Island.  Hovedfokuset til Glo er at de serverer rawfood som salater, wraps, smoothies, kaker og supper. Menyen deres endres hver dag og står skrevet på en stor tavle når man kommer inn i lokalet. Ved hver rett har de små symboler som forteller om retten er glutenfri, laktosefri, vegetariansk eller vegansk. Liker du salater er dette stedet for deg, men vær oppmerksom på at de kan ha løk, hvitløk, kål og dadler i en del ting.

Det var min guide til restauranter i Reykjavik så lang, men jeg ser ikke bort i fra at jeg tar turen tilbake til dette utrolige landet snart - slik at jeg kan oppdatere med flere restauranttips.

// Julia

Verdens IBD-dag: #GetYourBellyOut

Island - en bloggpost om fantastiske naturopplevelser og matutfordring!